سیده خدیجه امیریان؛ افصل السادات حسینی دهشیری
چکیده
ارزشهای اخلاقی موضوعی مورد علاقه برای پژوهشگران و عامه مردم است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سنجش ارزشهای اخلاقی (EVA) بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1401- 1400 در دانشگاه تهران بودند که 422 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. شرکتکنندگان به پرسشنامههای ...
بیشتر
ارزشهای اخلاقی موضوعی مورد علاقه برای پژوهشگران و عامه مردم است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سنجش ارزشهای اخلاقی (EVA) بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1401- 1400 در دانشگاه تهران بودند که 422 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. شرکتکنندگان به پرسشنامههای سنجش ارزشهای اخلاقی (پادیلا-واکر و جنسن، 2016)، ادراک شایستگی (هارتر، 1989)، تعهد مذهبی (ورتینگتون و همکاران، 2003) و کیفیت روابط بینفردی (پیرس و همکاران، 1991) که به صورت آنلاین در اختیار آنها قرار گرفت، پاسخ دادند. تحلیلها در چند گام شامل تحلیلآیتم، تحلیلعاملیاکتشافی، تحلیلعاملیتاییدی، محاسبه پایایی و روایی همگرا انجام شد. نتایج تحلیلآیتم نشان داد تمام آیتمها از کفایت لازم برخوردار هستند. تحلیلعاملیاکتشافی منجر به استخراج سه عامل شد که به ترتیب براساس اندازه ارزشویژه، عاملهای اخلاق مبتنی بر الوهیت، اخلاق مبتنی بر جمع و اخلاق مبتنی بر خودمختاری بودند. تحلیلعاملیتاییدی مرتبه دوم نیز ساختار سه عاملی به همراه یک عامل کلی ارزشهای اخلاقی را تایید کرد. روایی همگرا، پایایی کل و پایایی عاملها مناسب بود؛ بنابراین پرسشنامه سنجش ارزشهای اخلاقی در جامعه دانشجویان ایرانی دارای پایایی و روایی مناسب است و میتوان از آن به عنوان یک ابزار معتبر برای سنجش ارزشهای اخلاقی در دانشجویان استفاده کرد.